Bruger- og leveranceteams bør optimeres, når time to market skal forkortes

Modtagerorganisationen skal være parat ift. hyppige leverancer

Peak Consulting Group»Artikler»Modtagerorganisationen skal være parat ift. hyppige leverancer

Modtagerorganisationen skal være parat ift. hyppige leverancer

Peak har udført Danmarks hidtil største agile undersøgelse. Vi har i den forbindelse lavet en artikelserie, hvor vi forholder os til de vigtigste pointer. Denne artikel er syvende og sidste artikel i serien

Langt hovedparten af de agile best practices har fokus på arbejdet i leveranceteams og leveranceorganisationer. Det fokus er dog ofte ikke tilstrækkeligt, hvis målet er at forkorte time to market.

Hvis målet er at forkorte time to market, skal man også arbejde med og optimere bruger- og leveranceteams for at sikre, at de er gearet til at modtage og processere hyppige leverancer. Af samme årsag er det interessant at se på, hvad organisationer, der i en eller anden grad arbejder agilt, gør ved dette område.

79% af organisationerne har pt. fokus på at sikre, at drifts- og brugerorganisationen er klar til de hyppige leverancer fra den agile leveranceorganisation. Det forventes at stige til 94% af organisationen om et år. Initiativerne dækker i særdeleshed fokus på en mere effektiv testeksekvering, hvor fokus på denne del dækker 30% af initiativerne med en forventet stigning til 43% om et år.

De test-relaterede initiativer dækker blandt andet over: ”automatisering af test”, ”modning af tekniske test miljøer”, samt sikring af at ”testdata er repræsentative for produktionsmiljøet”, der i høj grad kan medvirke til at sikre kortere time to market, der ofte er en af de drivende kræfter i forhold til indføring af agile best practices.

Teknisk-relaterede initiativer

Det er ikke kun teknisk-relaterede initiativer, der igangsættes. Det er værd at bemærke, at man også anerkender den menneskelige dimension i forhold til at sikre, at modtagerorganisationen er klar til de hyppige leverancer.

Om et år forventes det, at 14% af initiativerne vedrører håndtering af kulturelle og procesmæssige forhold. Disse specifikke initiativer, der har et mere kulturelt og menneskeligt fokus sammenlignet med initiativer vedrørende etablering af DevOps og/eller tilpasning af ITIL-processer, er et udtryk for anerkendelse af, at medarbejderne skal tages med i forhold til disse ændringer for at opnå den ønskede effekt.

Dette var sidste artikel i vores agile artikelserie, som er skrevet på baggrund af Danmarks første agile undersøgelse, som Peak har udarbejdet. Du kan læse alle artiklerne her